Als je net als zoveel andere mensen een jong gezin hebt, herken je het wel. Je bent voortdurend bezig om alle ballen in de lucht te houden. En eigenlijk zou je ook nog willen werken. Een gezin onderhouden is nu eenmaal duur. Maar vaak kun je alleen terecht als je fulltime kunt werken. En laat dit nu net lastig zijn wanneer je het werk wilt combineren met een gezin. Gelukkig zijn er ook mogelijkheden waarbij je flexibel kunt werken. Bij een functie als secretaresse bijvoorbeeld. Er zijn vrijwel net zoveel fulltime als parttime banen en dat maakt secretaresse worden bij uitstek geschikt voor iedereen die een goede balans zoekt tussen werk en privé.
Wat doet een secretaresse precies?
Een secretaresse is degene die zich bezighoudt met het organiseren van allerlei interne zaken. Je houdt de agenda’s bij, plant vergaderingen in, organiseert zakenreizen, beantwoordt mails en telefoon enzovoorts. Mensen zullen jou vaak benaderen om bepaalde problemen op te lossen. Een vlucht omboeken, op het laatste moment een zakenlunch regelen, jij bent degene die alles in goede banen leidt. Je moet dus goed zijn in multitasking en enorm stressbestendig zijn. Ook zal je soms bij moeten springen bij het voeren van licht administratieve taken. Je moet dus ook heel zorgvuldig kunnen werken. Verder is het belangrijk dat je beschikt over goede sociale vaardigheden en een hartelijke persoonlijkheid.
Bepaal zelf wat voor secretaresse jij wilt worden
Het takenpakket van een secretaresse kan per werkgever nogal verschillen. Soms doe je vooral administratief werk, soms ben je juist het visitekaartje van het bedrijf. Meestal kun je in de vacatureomschrijving al zien wat men min of meer van je verwacht. Je kunt dus zelf bepalen wat voor soort secretaresse jij wilt worden.